نتیجه و ویدیو خلاصه بازی اسپانیا و ازبکستان در فوتبال المپیک پاریس (۳ مرداد ۱۴۰۳) | شکست یاران اورونوف نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرژانتین و مراکش در فوتبال المپیک ۲۰۲۴ | فرار دقیقه نودی آلبی‌سلسته از شکست در افتتاحیه تیم ملی بدون لژیونر‌ها در مقدماتی جام جهانی به مصاف رقبا می‌رود؟ حضور قلی‌زاده در پرسپولیس منتفی شد؟ قهرمانی آزادکاران جوان ایران در آسیا ترابی نیم فصل سرباز می‌شود؟ حضور پولادگر در اردوی تیم ملی تکواندو توافق وینگر سابق چلسی با استقلال بادامکی: گل گهر جواب ما را نمی‌دهد ورزشکاران مشمول باید به تیم‌های نظامی بروند داستان ستاره‌های فوتبال حاضر در المپیک امیر حسینی به دنبال فعالیت در حاشیه شهر مشهد روایت سفر پرماجرای زوج بسکتبالیست مشهدی به لبنان برنامه کامل بازی‌های استقلال در فصل فوتبالی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ پرسپولیس برای جذب اخبار هر کاری می‌کند برنامه کامل بازی‌های پرسپولیس در لیگ برتر ۱۴۰۳-۱۴۰۴ زمان بازی استقلال و پرسپولیس مشخص شد
سرخط خبرها

کپی‌کاری علی کریمی از روی دست شوکر؟| این فوتبال جادو می‌خواهد، نه مدیریت!

  • کد خبر: ۵۵۱۲۳
  • ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
کپی‌کاری علی کریمی از روی دست شوکر؟| این فوتبال جادو می‌خواهد، نه مدیریت!
مخالفان حضور علی کریمی، با این استدلال به انتقاد از تصمیم کریمی پرداخته‌اند که او نه سابقه و توان مدیریتی دارد و نه تابه‌حال هیچ کار اجرایی انجام داده است و صرف اینکه آدم پاک و فارغ از فسادی است و در سال‌های گذشته بدون ترس و دلهره فساد‌های عیان و آشکار فدراسیون‌نشینان را رو کرده‌است، دلیلی بر موفقیت او در این سمت نخواهد بود و شاید اوضاع از این هم بدتر شود.
محمدناصر حق خواه | شهرآرانیوز؛  «تا شما‌ها مسئولیت دارید، این فوتبال روی خوش نخواهد دید.» این شاه‌جمله علی کریمی در مناظره با محمدرضا ساکت بود که به نمایندگی از فدراسیون فوتبال ایران در برنامه نود روبه‌روی علی کریمی نشسته بود و جادوگر به‌عنوان مدعی‌العموم در این دادگاه غیررسمی به ساکت و تاج و مدیریتشان در این سال‌ها تاخت.
 
مناظره‌ای که موجی از همراهی و حمایت را در سال ۹۷ به نفع علی کریمی رقم زد. هرچند لکنت و تسلط‌نداشتنش به کلام و عصبی‌شدن‌های کریمی باعث شده بود که خیلی از مدارک و ادعا‌های او که می‌توانست بیشتر روی آن تأکید شود، نادیده گرفته شود و ساکت با تسلط مدیریتی روی کلام و آرامش، گاهی کریمی را گوشه رینگ ببرد. اما چه با لکنت و پرش ذهن و چه با لباس‌های نامناسب برای یک جلسه رسمی، علی کریمی تنها گزینه‌ای بود که می‌توانست آن شب روبه‌روی ساکت و علیه فساد سازمان‌یافته فدراسیون آن‌طور بایستد. حالا با تکیه بر همین صراحت لهجه و به پشتوانه این شجاعت و البته با وجود بعضی ضعف‌های محسوس، جادوگر در پستی اینستاگرامی به‌طور رسمی اعلام کرده است که در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال شرکت خواهد کرد.
 
این اعلام رسمی البته به لطف تغییرات اجباری فیفا در اساسنامه فدراسیون فوتبال امکان‌پذیر شده است. تغییراتی که با تهدید به تعلیق فوتبال ایران، فدراسیون را مجبور به نوشتن اساسنامه جدید کرده که بر اساس آن نه‌تن‌ها امکان نفوذ سیاست در فوتبال به کمترین اندازه‌اش رسیده است، بلکه بازیکنان ملی با سابقه بالا می‌توانند در انتخابات ریاست فدراسیون شرکت کنند و حق رأی تأثیرگذاری برای پیشکسوتان فوتبال پیش‌بینی شده است. علی کریمی هم با توجه به اینکه چندسالی است به منتقد شماره یک فدراسیون فوتبال تبدیل شده است، دوسه هفته پیش در گفتگو با خداداد عزیزی و در جواب به سؤال او، به‌طور تلویحی از علاقه‌اش برای حضور در فدراسیون گفت و چند روز پیش هم اعلام کرد که در انتخابات شرکت خواهد کرد. اما همه‌چیز امکان قانونی در اساسنامه و ضدفسادبودن و حتی احتمال رأی‌آوردن کریمی نیست!
 
مخالفان حضور علی کریمی، با این استدلال به انتقاد از تصمیم کریمی پرداخته‌اند که او نه سابقه و توان مدیریتی دارد و نه تابه‌حال هیچ کار اجرایی انجام داده است و صرف اینکه آدم پاک و فارغ از فسادی است و در سال‌های گذشته بدون ترس و دلهره فساد‌های عیان و آشکار فدراسیون‌نشینان را رو کرده‌است، دلیلی بر موفقیت او در این سمت نخواهد بود و شاید اوضاع از این هم بدتر شود. عده‌ای هم مسئله را اساسی‌تر دانسته‌اند و گفته‌اند ساختار‌های فدراسیون و قوانین حاکم بر فوتبال این‌قدر ناقص و فسادزا هستند که چه کریمی چه هر کسی وارد فدراسیون شود، نخواهد توانست اوضاع را درست کند و کریمی همان‌طور که مثلا در هنگام مالکیت و سرمربیگری در تیم سپیدرود با عصبی‌شدن و مصاحبه‌های طوفانی، تیم را به حاشیه برد، احتمالا در مدیریت کلان‌تری مثل فدراسیون فوتبال هم ناکام خواهد بود. اما تصمیم کریمی موافقانی هم دارد که استدلال آن‌ها هم شنیدنی است.
 
داور شوکر، اسطوره فوتبال کرواسی، سال‌ها پیش درست همان نقشی را در فوتبال کرواسی داشت که علی کریمی این روز‌ها دارد؛ اسطوره‌ای پرطرف‌دار که همیشه از فساد در سیستم مدیریت فوتبال کرواسی می‌نالید و پس از بازنشسته‌شدن باشگاه استعدادیابی زد و هدفش را نابودکردن فساد در فوتبال این کشور دانست. پس از چندسال هم به ریاست فدراسیون کرواسی رسید و حالا این تیم را به نایب‌قهرمانی جهان رسانده و بسیاری از ساختار‌های معیوب را هم اصلاح کرده که باعث شکوفایی فوتبال کرواسی شده است. اما علاوه بر این مثال موفق، عده‌ای استدلال دیگری هم در حمایت از کریمی دارند و آن هم قیاس او با نامزد‌های احتمالی دیگر است؛ نامزد‌هایی که به اعتقاد منتقدان همان‌قدر مدیریت بلد نیستند که کریمی بلد نیست، اما یک تفاوت بزرگ با کریمی دارند و آن هم پاک‌دستی و صراحت جادوگر است که بین نابلدها، او را به یک نابلد پاک‌دست تبدیل می‌کند. هرچند این استدلال، شبیه استدلال منسوخ انتخاب بین بد و بدتر است، اما در وضعیت امروز فوتبال ایران که پس از سال‌ها مدیریت افراد مختلف هنوز هم از ناکامی و فساد رنج می‌برد، شاید مدیری نترس و بدون گذشته ناپاک بتواند با انتخاب مشاورانی کاربلد، ماجرا را به نفع فوتبال برگرداند.
 
نتیجه تصمیم علی کریمی ۲ ماه بعد و در انتخابات اسفندماه فدراسیون فوتبال معلوم خواهد شد. اما چیزی که از الان مشخص است، نیاز فوری فدراسیون فوتبال به اصلاحات ساختاری اساسی است. اصلاحاتی که یا با مدیری کاربلد و با تجربه کار اجرایی و مدیریتی زیاد و البته با گذشته‌ای فسادستیز ممکن خواهد شد یا با جادوی صراحت و شجاعت علی کریمی و استفاده او از کارشناسان خبره مدیریت فوتبال. اما چیزی که تا این روز و بین نامزد‌های فعلی مشخص است، فوتبال ما از نبود گزینه اول رنج می‌برد و امید‌ها احتمالا به همان جادوی کریمی است تا مثل زمان فوتبالش یک‌تنه مدافعان فساد را دریبل بزند و پاس گلی که آن روز‌ها به متخصص گل‌زنی مثل علی دایی می‌داد را این‌بار به متخصصان و کارشناسان اقتصادی و اجرایی و فنی بدهد تا شاید فوتبال ما هم به شادی پس از گل برسد!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->